Zdroj: súkromný archív

Šikovná nechtárka a vlastníčka salónu Miracle Nails, Mirka Kochan, sa manikúre venuje už niekoľko rokov. Všetko to začalo ako hobby popri práci, no časom to prerástlo do úspešného podnikania. Čo ju roky praxe naučili? Ako sa jej podarilo dostať tam, kde je dnes? Prečítajte si v rozhovore, ktorý ochotne poskytla pre DoParady.

Prečo si sa rozhodla robiť nechty? Aký príbeh sa za tým skrýva?

Robiť nechty som sa rozhodla tak trochu náhodou. Po skončení strednej školy som začala pracovať v kancelárii a rozhodla som sa, že moje nechty zverím do rúk kamarátky, ktorá robila v tom čase nechty doma.

Ako som k nej chodievala, čoraz viac ma začali zaujímať jednotlivé procesy, gély atď. Vždy som bola kreatívny typ a toto vyzeralo ako niečo, čo by bolo pre mňa skvelé ako odreagovanie sa po práci. Keď sa kamarátka odsťahovala, rozhodla som sa kúpiť si svoju prvú sadu na gélové nechty, – a to bol začiatok mojej cesty ako manikérky.

Aké boli tvoje začiatky v podnikaní? Ako dlho sa tomu venuješ?

Nechtom sa venujem profesionálne od roku 2017, kedy som začala pracovať v salóne. 
 
Predtým som ich robievala približne 2 roky doma popri práci. Začiatky v podnikaní neboli ľahké, asi ako u všetkých čo niekedy rozbiehali niečo svoje. Mala som prenajatú menšiu miestnosť v salóne, do ktorej som investovala svoje úspory, čas a energiu a veľmi som sa bála, že nenazbieram dostatočnú klientelu na to, aby som pokryla náklady a ešte niečo málo zarobila. 
 
V salóne som však mala úžasnú parťáčku – kaderníčku, a niektoré jej klientky s radosťou využili možnosť objednať sa aj na nechty. Taktiež som sa snažila čo najviac svojich prác odfotiť a uverejniť na sociálnych sieťach, čo mi v tom čase veľmi pomohlo a prilákalo hlavne mladšiu klientelu.

Čo bolo pre teba v začiatkoch najťažšie?

V začiatkoch bolo najťažšie ponúkať služby na takej úrovni, aby boli klientky spokojné a chceli sa opätovne vracať. Mojou prioritou bolo od začiatku ponúkať hlavne kvalitné služby. 

Keďže som bola samouk, nie vždy som vedela ako ktoré produkty použiť a stalo sa, že klientky niekedy prišli s reklamáciou. Toto ma samozrejme trápilo a ako začiatočníkovi v podnikaní mi to veľmi nepridávalo na sebavedomí. Investovala som teda do kurzov a školení, ktoré ma v relatívne krátkom čase posunuli obrovskými krokmi vpred a ja som toto moje neisté obdobie nechala za sebou.

Akým spôsobom si dokázala presvedčiť úplne prvé klientky, aby sa zverili do tvojich rúk?

Moje úplne prvé klientky boli členovia rodiny a kamarátky. Veľa kamarátok ma dokonca prehováralo aby som s tým konečne začala, takže som ich ani veľmi nemusela presviedčať ☺ Samozrejme, to bolo v časoch kedy som robievala úplne prvé nechty doma a tak veru aj vyzerali. Ony však tieto moje pokusy hrdo nosili na rukách a ja som im za to doteraz vďačná. Keď sa totiž spätne pozerám na tie fotky, neviem či sa mám smiať alebo plakať. ☺

nechty od Mirka Miracle Nails

Zdroj: súkromný archív

Kedy si pocítila vnútorné sebavedomie a povedala si, že to už máš v malíčku?

Neviem či niekedy u mňa nastane situácia, kedy si poviem, že to mám už v malíčku. So svojou prácou som spokojná, no takmer vždy na nej nájdem niečo, čo by som mohla urobiť ešte lepšie. A keď nie na svojej práci, tak napríklad na fotke – že som ju mohla odfotiť z iného uhla, je tam nejaká smietka a pod. Som jednoducho detailista. Pokiaľ je človek presvedčený, že niečo robí dokonalo a už sa nemá čo učiť, tak práve vtedy je to začiatok jeho konca. 
 
Tak ako vo všetkom inom, aj v nechtovom dizajne sú stále nové trendy a stále je čo sa učiť. Samozrejme je dôležité mať aj zdravé sebavedomie. U mňa som to sebavedomie nadobúdala postupne od momentu, odkedy som sa stala nechtovou dizajnérkou na „plný úväzok“. Teraz som si kvalitou svojej práce istá, no stále sledujem aktuálne trendy a novinky.

Aké marketingové aktivity využívaš? Ako využívaš silu sociálnych sietí?

Priznám sa, že marketing som donedávna veľmi neriešila. Na IG a FB som často pridávala fotky svojich prác, no až v poslednej dobe som sociálne siete začala vnímať ako skvelý marketingový nástroj na zviditeľnenie nielen seba, ale aj samotného štúdia. 
 
Absolvovala som niekoľko školení zameraných hlavne na marketing na sociálnych sieťach, pretože si myslím, že v tejto digitálnej dobe je práce na sociálnych sieťach najširší záber pri zháňaní potenciálnych klientov. Poznatky, ktoré som nadobudla, sa snažím aplikovať do praxe, no priznávam, že je to veľmi náročné a vyčerpávajúce ešte popri bežnom živote.
trendy nechty

Zdroj: súkromný archív

Ako zvládaš time-management?

Môj time-management bol kedysi veľmi chaotický a s odstupom času sa sama sebe čudujem, ako som tak mohla fungovať, pretože som trávila v práci naozaj značný čas môjho života. Naučila som sa preto plánovať vopred nielen termíny s klientkami, ale aj svoj voľný čas. Určila som si, ktoré dni v týždni budem v práci dlhšie, a ktoré kratšie – tým pádom si viem naplánovať aj moje voľnočasové aktivity, na ktoré predtým nebol čas.

Máš nejaké tipy a triky, ako zvládať komunikáciu s klientmi? 

V prvom rade vždy, za každých okolností, byť profesionál. Nech nastane hocijaký problém, nech príde hocijako nepríjemná klientka – slušná komunikácia aj pri nie veľmi príjemnej situácii je vždy dôležitá. A mať trpezlivosť a empatiu a vždy sa snažiť nájsť také riešenie, aby ste boli spokojné aj vy aj klientka.

Akým spôsobom oddychuješ?

Mám rada aktívny oddych, neviem len tak ležať a nerobiť nič. Môj oddych zahŕňa v podstate bežné aktivity – vybehnúť s kamarátkou na kávu, turistika, cvičenie. Sem-tam si sa niečo nové naučím a počas svojho voľného času tak relaxujem – naposledy to pred pár rokmi bolo háčkovanie rôznych vypchatých zvieratiek, ku ktorému sa rada vraciam najmä počas upršaných dní. ☺

nechtový salón Miracle Nails

Zdroj: súkromný archív

Čo by si odporučila ľuďom, ktorí rozmýšľajú, že si otvoria salón? Prípadne začnú s nejakou beauty službou?

Vyzbrojiť sa veľkou dávkou odhodlania, trpezlivosti, sebazaprenia. Otvoriť si vlastný salón, resp. začať s beauty službami je v dnešnej dobe veľmi ťažké, keďže je naozaj veľká konkurencia. 
 
Je potrebné byť originálny a odlíšiť sa. V prvom rade do toho choďte jedine vtedy, ak vás to skutočne baví a napĺňa. Jedine vtedy si postupne vybudujete spokojnú klientelu a dobré meno. 
 
Investujte do svojho vzdelávania – je to investícia, ktorá sa odrazí na kvalite vašej práce a posunie vás vždy vpred. Pripravte sa na to, že nie každý vám dopraje úspech – hlavne ak ste naozaj dobrí v tom čo robíte. 
 
Nenechajte sa odradiť menším neúspechom či jedným nespokojným klientom – berte to ako priestor pre sebareflexiu a zlepšenie sa. Práca v beauty sfére je niekedy náročná, no napriek tomu je skvelá a ja držím palce každému, kto sa rozhodne pre toto krásne odvetvie. ☺ 

Ako veľmi je podľa teba dôležité vzdelávanie? Ako sa vzdelávaš ty? Vieš dať odporúčania na nejaké zdroje?

Keďže trendy sa menia naozaj rýchlo, je dôležité nezaspať dobu. Preto je podľa mňa dôležité vzdelávanie bez ohľadu na to, ako dlho sa v danej sfére pohybujete. Keďže posledné dva roky veľmi nepriali osobným stretnutiam, zakúpila som si počas pandémie niekoľko online školení a čas, kedy boli naše salóny zatvorené som investovala do vzdelávania sa. Predtým som chodievala väčšinou na skupinové školenia, kde som okrem nových poznatkov spoznala aj veľa šikovných nechtárskych kolegyniek, z ktorých sa neskôr stali aj kamarátky.

Najviac školení som absolvovala u môjho vzoru Lenky Pavlov a jej školenia odporúčam všetkými desiatimi, pretože ma neskutočne posunuli. Ďalej moje odporúčanie smeruje k ďalšej neskutočne talentovanej manikérke Julke Šimo-Svrček, ktorá má skvele spracované online kurzy nielen pre pokročilých, ale aj začiatočníkov.

Čo sa týka kvalitných akreditovaných kurzov pre začiatočníkov, tak odporúčam skvelú lektorku Darinu Kozákovú, ktorá tieto školenia organizuje v Čadci. Taktiež by som odporučila web www.modelaznehtu.cz, kde je okrem skvelých videokurzov na výber aj veľa kvalitných školení konajúcich sa v susednom Česku.

nechty od Mirky

Zdroj: súkromný archív

Vedela by si povedať, čo nás v tvojej oblasti čaká v najbližších rokoch? Aké trendy k nám prichádzajú zo zahraničia?

Predpovedať čo nás v nechtovom dizajne čaká, je pre mňa naozaj ťažké, pretože mám niekedy pocit, že nové veci prichádzajú tak rýchlo, že ich nestíham zaregistrovať.

Už pred pár rokmi však začal trend krátkych, jednoduchých nechtov namiesto dlhých prezdobených „pazúrov“. Samozrejme, že vždy je to o preferencii klientky, no myslím že do budúcna pôjde čoraz viac do popredia jednoduchosť. Tento trend odštartoval hlavne nástup „ruskej manikúry“ alebo kombinovanej manikúry.

Čo sa týka technológií, je vidieť že klasické stavebné gély, na ktoré sme zvyknuté, začali dosť vytláčať poly-acryl gély a gély na tzv. bezpilovaciu metódu, s ktorými sa jednoduchšie pracuje a šetria manikérkam čas. Práve toto sú podľa mňa veci, ktoré sa čoraz viac začnú rozširovať. Zo zahraničia k nám prichádzajú trendy hlavne čo sa týka spomínanej kombinovanej manikúry a bezchybnej aplikácie gellaku, ktorý začína byť viac a viac žiadaný.

Aké máš ďalšie plány do budúcna?

Teraz je mojou prioritou môj salón. Ešte si žiada zopár finálnych úprav, aby som bola úplne spokojná. ☺ A samozrejme by som v ňom časom rada rozšírila portfólio služieb aj o iné procedúry za pomoci ďalších šikovných rúk, aby klientky mali viacero služieb na jednom mieste a ušetrili svoj čas.

Ďakujem ti za rozhovor.