TWO Cosmetics už niekoľko rokov dobíja srdcia zákazníkov. Ich produkty pre pleť, vlasy i telo založené na prírodných ingredienciách a starostlivej formulácii sa u nás zaslúžene tešia veľkej obľube.

Zakladateľka tejto úspešnej slovenskej značky, moderná alchymistka Martina Horváthová, sa dokonca v roku 2019 stala Podnikateľkou roka a magazín Forbes ju zaradil do známeho rebríčka 30pod30.

V rozhovore pre DoParady prezradila, čo ju viedlo k založeniu vlastnej značky či aké úskalia musela prekonať. Čítajte ďalej a dozviete sa tiež, čo by poradila každému, kto sa pohráva s podobnou myšlienkou.

Ako si trávila čas v detstve a ako sa to premieta do tvojej dnešnej práce?

Moje detstvo sa vždy nieslo v duchu vedy a chémie. Milovala som rozprávku Dexter’s Laboratory na Cartoon Network, dokonca aj doma mi začali hovoriť Dexter. Stále som niečo miešala zo šampónov a starých liekov a hrala sa, že robím experimenty a vymýšľam lieky na rôzne choroby.

Neskôr som si zamilovala detektívky a páčila sa mi predstava práce forenzného technika. Vtedy som sa rozhodla pre štúdium chémie. Mala som asi 12 rokov. 

Vybrala som si strednú odbornú školu chemickú a odbor biotechnológie. Po strednej škole som nebola prijatá na policajnú akadémiu, a tak som študovala blízky odbor, a to laboratórne vyšetrovacie metódy na Trnavskej univerzite.

Prečo si sa rozhodla založiť vlastnú značku? Aký príbeh stojí za vznikom?

Sen o forenznej technike sa mi časom rozplynul, nakoľko bolo obtiažne sa k tejto profesii dostať. Preto som sa začala pohrávať s myšlienkou vlastného podnikania. Nemala som však predstavu v čom by to bolo.

Počas štúdia na vysokej škole som bola vyzvaná, aby som vyrobila tuhé mydlo, keďže som chemik. Výzvu som prijala a pustila sa do štúdia výroby. Zakrátko som vytvorila receptúru a po prvom pokuse bolo mydlo na svete. Receptúru tohto mydla používam dodnes.

V tento moment som objavila novú záľubu a zahĺbila sa do témy výroby kozmetiky. Vytvárala som nové receptúry, objavovala nové procesy, technológie, suroviny a aktívne zložky. Páčila sa mi predstava vlastnej značky kozmetiky, a preto som sa rozhodla, že po ukončení štúdia začnem podnikať. 

Aké boli tvoje začiatky v podnikaní? Ako dlho sa tomu venuješ?

Bude to 7 rokov od založenia two cosmetics. Začiatky boli kostrbaté. Nevedela som do čoho idem a povedala by som, že nad vodou ma držala moja dávka naivity a silná motivácia. Od založenia firmy až po oficiálny predaj produktov to trvalo asi 7 mesiacov. Bolo to náročné obdobie. Nemala som rozpočet, a preto som hľadala riešenia, ktoré boli finančne nenáročné a snažila som sa veľa vecí robiť sama.

Dnes je tomu našťastie inak a síce stále zastupujem viacero pozícií, mám skvelý tím externých spolupracovníkov, ktorí sa starajú o oblasti, ktoré neovládam.

Čo bolo pre teba v začiatkoch najťažšie? A naopak ktorú časť procesu si si najviac užívala?

Najťažšie bolo osloviť nových zákazníkov. Vďaka mojej naivite som si myslela, že akonáhle bude e-shop online, objednávky sa budú hrnúť. Opak bol pravdou, prvá objednávka prišla po týždni. Postupne ľudia značku spoznávali vďaka pravidelnej účasti na rôznych trhoch a vďaka sociálnym sieťam. S tým prišli aj prvé veľkoobchodné spolupráce. 

Proces, ktorý som si najviac užívala, a je tomu tak dodnes, je tvorba nových produktov. Vtedy sa moje kreatívne JA vyžíva. Tvorba produktu nie je len o samotnom obsahu, ale aj o výbere obalu, spôsobe dávkovania a finálnom dizajne. To ma baví najviac.

Čo si sa naučila a naopak čo si sa musela odnaučiť?

Naučila som sa neuveriteľné množstvo vecí. Od marketingu, účtovníctva až po SEO. Samozrejme nie na dokonalej úrovni, ale každý podnikateľ sa, či už chce alebo nie, musí naučiť z každej oblasti niečo. Odnaučiť som sa musela idealizovať si ľudí.

Podnikanie prirovnávam k húsenkovej dráhe. Raz ste dole, raz hore, inokedy dolu hlavou, je to jazda. Martina Horváthová

Ktoré produkty tvorili úvodný sortiment?

Úvodný sortiment tvorilo 5 produktov v 3 vôňach. Boli to produkty pre starostlivosť o telo a pery: tuhé mydlá, balzamy na pery, telové maslá, sprchové želé a šumivky do kúpeľa.

Máš medzi produktami svojho favorita? Ktorý produkt je vlajkový?

Neviem si vybrať len jeden produkt. Denne používam svoju kozmetiku a vyskladala som si tak ako pleťovú, tak aj vlasovú a telovú rutinu.

Najradšej mám prebiotický čistiaci krém, odličovací balzam, hydratačnú masku a multi-tasking vitamine serum. Z vlasových produktov sú to tykokos tuhý šampón, tykokos kondicionér a repair hair&scalp mask. Z telových produktov mám najradšej intimate wash gel, šumivky do kúpeľa a ktorékoľvek telové maslo.

Používaš aj konkurenčnú kozmetiku alebo len tú svoju?

Samozrejme používam aj konkurenčné produkty, a to najmä zahraničné značky. Robím tak v prípadoch, keď chcem vytvoriť nový produkt, a toto je forma môjho prieskumu. Okrem samotného produktu sa inšpirujem aj dizajnom a obalom.

Odkiaľ sú suroviny, ktoré používate?

Suroviny nakupujem od rôznych výrobcov a dodávateľov z každého kúta sveta.

Ako taký proces vytvárania produktu vlastne vyzerá?

Najprv si urobím prieskum trhu, prejdem si možnosti, druh produktu a vyberiem aktívne zložky, spôsob aplikácie. Pripravím prvú formuláciu a vyrobím prototyp. Vo väčšine prípadov formuláciu ešte upravujem a po niekoľkých prototypoch sa rozhodnem pre želaný výsledok. Občas sa mi zadarí a už druhý prototyp je presne taký aký chcem.

Formulovanie nových produktov ma baví najviac. Je vzrušujúce, keď si zostavím formuláciu, pripravím produkt a idem ho hneď otestovať. Zistím nedostatky a pracujem s ním ďalej. 

Samozrejme už pri zostavovaní formulácie myslím na to, v akom obale bude výsledný produkt, a ako sa bude dávkovať. Komunikujem s výrobcami obalov a skúšam prototypy priamo so vzorkami obalov, aby všetko spolu ladilo.

Potom už nasleduje legislatíva, a to chemicko-fyzikálne testovanie, mikrobiológia, testy účinnosti a Správa o bezpečnosti kozmetického výrobku. To zabezpečujú profesionálne laboratóriá. Po tomto procese je produkt pripravený na uvedenie na trh.

Ako sa vám podarilo získať certifikát Vegan Society?

Získať certifikát Vegan Society sa nám podarilo ako prvej slovenskej kozmetickej značke. Proces trval asi 6 mesiacov. Išlo o dlhodobú komunikáciu s certifikačnou komisiou a vypĺňanie rôznych tabuliek a čestných prehlásení.

Najbizarnejšie bolo, keď sme museli vyžiadať od výrobcu arganového oleja čestné prehlásenie o tom, že pre zber plodín nie sú využívané kravy. 

certifikát The Vegan Society

Aké marketingové aktivity využívaš? Ako využívaš silu sociálnych sietí?

Zvolili sme marketingový mix v podobe online reklám, budovania povedomia o značke cez sociálne siete, spolupráce s rôznymi portálmi, influencermi, ale aj s printom. Tvoríme aj blogový obsah a zasielame newslettre.

Sociálne siete sa snažíme využívať naplno, pravidelne zverejňujeme statické posty, ale aj reels či stories. Podarilo sa nám urobiť pár autentických a vtipných videí, na ktorých máme vysoké čísla zhliadnutí. Takisto fungujeme aj na YouTubeTikToku

Čo by si odporučila ľuďom, ktorí rozmýšľajú nad založením vlastnej značky? Aké výhody a nevýhody má podľa teba e-commerce biznis?

Všetko záleží od samotnej oblasti podnikania. V každej je to inak. Nevýhodou online predaja kozmetiky je to, že zákazník ju nemôže cez obrazovku ovoňať, skúsiť si jeho konzistenciu. 

Ak niekto premýšľa nad založením vlastnej značky, treba myslieť najmä na to, že je to finančne nákladné. Samotný produkt si okrem obsahu vyžaduje obal, etiketu, krabičku a laboratórne testy. Aby sa to oplatilo a náklad bol čo najprijateľnejší, je potrebné nakúpiť suroviny a obaly v čo najväčšom množstve.

Na trhu je veľmi veľa značiek a predať sa je čoraz ťažšie, mám pocit že každý deň vzniká nová a nová značka kozmetiky. 

Výhodou e-commerce biznisu je rýchlosť a pohodlie. Rýchlosť v dodaní, pohodlnosť, že nikam nemusíme chodiť a objednáme si z akéhokoľvek miesta. Nevýhodou je veľký konkurenčný boj pri online reklamách. Ak na online reklamy nemáte rozpočet, bude to náročnejšie dostať sa do povedomia. 

Je niečo, čo by si teraz urobila inak?

Určite by som sa do podnikania nepúšťala bez rozpočtu. Bolo to naozaj náročné a doteraz si myslím, že som mala obrovské šťastie. Výhodou bol trend prírodnej kozmetiky a lokálnych výrobcov. Síce je tomu tak dodnes, avšak vnímam, že sa opäť trendy menia a zákazníci očakávajú a hľadajú niečo iné. 

Okrem toho by som neurobila nič inak, beriem všetko tak ako je.

Ako sa vzdelávaš? Vieš dať odporúčania na nejaké zdroje? (web, osoba, kniha, školenie, seminár a pod.) Môže byť aj mimo tvojho zamerania (beletria, náučná kniha a pod).

Momentálne študujem kurz u Society of cosmetics science, najuznávanejšej svetovej organizácie z oblasti kozmetológie. V mojom obore je dôležité sa neustále vzdelávať, pretože doba je rýchla a každým dňom pribúdajú nové inovácie a technológie.

Na sociálnych sieťach sledujem vedcov z oblasti kozmetiky, ale aj svetové značky, ktoré ma inšpirujú. Veľmi rada čítam, a okrem odbornej literatúry si prečítam biografiu, literatúru faktu, psychológiu, ale aj fikciu. 

Aké máš ďalšie plány do budúcna?

V pláne mám reformulovať niektoré zo súčasných produktov, ale aj skresať ponuku o najmenej predávané produkty. Pripravujem zaujímavé novinky pre starostlivosť o pleť, telo aj vlasy. Pribudnú produkty pre aktívnych športovcov.

Ako formulátor som sa za posledné obdobie veľmi posunula a takisto ako doba, zmenilo sa aj správanie zákazníkov a tomu je potrebné prispôsobiť ponuku. 

Pripravujem novú značku, ktorá bude zameraná na trochu iné kozmetické produkty, ako two, ale to si ešte nechám pre seba.

Aká je tvoja vízia značky?

Mojou víziou je, že produkty značky two vyriešia alebo vylepšia kozmetický problém, ktorým zákazník trpí. Vytvárať výnimočné produkty, ktoré sú funkčné a spájajú prírodu s vedou. Spolupracovať s odborníkmi či umelcami. Chcem, aby sa zo slovenskej kozmetickej značky stala svetová.

Ďakujem ti za rozhovor.